O festiwalu

Marcel Chyrzyński – dyrektor generalny i artystyczny Festiwalu (Fot. Marta Filipczyk / PWM)

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów – dawniej: Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1989-2013) oraz Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (2014-2019) – obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa bez przerwy od 1989 r. Zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich (od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji) realizowana w kontekście muzyki światowej. Realizowana jest ona poprzez organizację koncertów oraz spotkań z kompozytorami. Ponadto podczas festiwalu mają miejsce wykłady uniwersyteckie (m.in. teoretycy muzyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, muzykolodzy Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zaproszeni goście z Polski i świata).

W 1989 festiwal powołali do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Od 1994 roku (przez 20 lat) dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej był muzykolog Jerzy Stankiewicz, natomiast od 2014 dyrektorem generalnym i artystycznym jest kompozytor Marcel Chyrzyński.


Szanowni Państwo!

Motywem przewodnim 34. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest „Tradycja w muzyce współczesnej”. Tradycję, w kontekście twórczości kompozytorskiej, rozumiem jako kontinuum rozwoju muzyki od czasów antycznych. W XX w. muzyka awangardowa odrzuciła autorytety przeszłości. Dość szybko nastąpił jednak powrót do tradycji, ale w formie zmienionej, zasymilowanej z nowymi środkami muzycznymi. Obecnie możemy obserwować szeroki wachlarz stylów, w których kompozytorzy odwołują się zarówno do czasów awangardy jak i muzyki wcześniejszej.

„Tradycja w muzyce współczesnej” to również temat tegorocznej sesji, podczas której swoje referaty wygłoszą: Jerzy Stankiewicz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus oraz Maciej Jabłoński. Sesję poprowadzi Marcin Strzelecki.

W związku z wojną w Ukrainie, solidaryzując się ze wszystkimi muzykami z tego kraju, postanowiłem zmienić pierwotny program tegorocznej edycji KMFK. Koncert inauguracyjny będzie poświęcony w głównej mierze kompozytorom ukraińskim. Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykona m.in. kompozycje Lubawy Sydorenko (Octagon), Igora Szczerbakowa (Warum? Symfonia kameralna nr 5) i Zoltana Almashiego (Chamber Cantata). Partię skrzypiec solo w utworze Almashiego zagra ukraińska skrzypaczka Mariana Skrypa. Na tym samym koncercie zostanie zaprezentowana także Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz Palimpsest na orkiestrę smyczkową Krystiana Neściora (ur. 1992), laureata 5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Z kolei na koncercie Aschenbach Trio z Anglii, który obędzie się w auli Florianka – Anna Litvinenko (Amerykanka z ukraińskimi korzeniami) wykona m.in. utwór Wałentyna Sylwestrowa Moments of Silence and Stillness.

Ważnym wydarzeniem festiwalowym będzie także Koncert z okazji Prezydencji Francji w Radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena. Znakomita krakowska pianistka Dominika Peszko wykona cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus O. Messiaena. Do tej pory tylko dwóch polskich pianistów wykonało ten cykl w całości: Jerzy Godziszewski oraz Eugeniusz Knapik. Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Francji w Polsce.
Całość programu dopełni wykład prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej. Poprowadzi on również kurs mistrzowski dla studentów kompozycji AMKP.
Podczas 8 koncertów festiwalowych prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Estonii, Francji, Gruzji, Japonii, Ukrainy, Włoch i USA. Usły­szą Państwo 20 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie.

Życzę Państwu niezapomnianych wrażeń!

Marcel Chyrzyński

Dyrektor generalny i artystyczny