O festiwalu

Marcel Chyrzyński – dyrektor generalny i artystyczny Festiwalu (Fot. Marta Filipczyk / PWM)

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów – dawniej: Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1989-2013) oraz Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (2014-2019) – obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa bez przerwy od 1989 r. Zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich (od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji) realizowana w kontekście muzyki światowej. Realizowana jest ona poprzez organizację koncertów oraz spotkań z kompozytorami. Ponadto podczas festiwalu mają miejsce wykłady uniwersyteckie (m.in. teoretycy muzyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, muzykolodzy Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zaproszeni goście z Polski i świata).

W 1989 festiwal powołali do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Od 1994 roku (przez 20 lat) dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej był muzykolog Jerzy Stankiewicz, natomiast od 2014 dyrektorem generalnym i artystycznym jest kompozytor Marcel Chyrzyński.


Szanowni Państwo!

Motywem przewodnim 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów są starożytne cywilizacje — w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca. Zabrzmią takie kompozycje, jak: Medea Fragments Toshio Hosokawy, Casandra’s Dream Song Briana Ferneyhougha, Ecotopia 4 Michaela Gatonski, Głowa Meduzy Witolda Szalonka, czy Cassiopee II Jacka Domagały. Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: Antyczność w muzyce oraz Muzyka i natura (prze­niesiona z ubiegłego roku), podczas których zaprezentują referaty wybitni teoretycy muzyki i muzykolodzy (Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Mag­dalena Dziadek, Agnieszka Draus, Kinga Kiwała, Iwona Sowińska-Fruh­trunk, Dominika Micał i Jan Topolski).

Na 33. KMFK wystąpią znakomici muzycy: Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Alicja Molitorys, Iwona Glinka, Athana­sios Trikoupis, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, AdAstra Piano Trio i wielu innych. Tradycyjnie usłyszmy również Koktajl elektroniczny — prezentację Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tego­roczne jury przyznało nagrodę główną utworowi A Horny Faun’s Rampage na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Pd. Jongsunga Oh (ur. 1987). Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurujące­go festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia 2021 r.

Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.

Podczas koncertów prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA. Usły­szą Państwo 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie.

Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbędą się bez udziału publiczności; będą transmitowane online na naszym oficjal­nym kanale na YouTube (Krakow International Festival of Composers), a jeden z koncertów będzie transmitowany z Patras w Grecji.

Marcel Chyrzyński

Dyrektor generalny i artystyczny