O Festiwalu

Marcel Chyrzyński
Marcel Chyrzyński – dyrektor artystyczny Festiwalu (fot. Marta Filipczyk)

Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (dawniej Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich) obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa bez przerwy od 1989 r. Zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich (od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji) realizowana w kontekście muzyki krajów sąsiadujących oraz krajów unii europejskiej i muzyki światowej. Realizowana jest ona poprzez organizację koncertów oraz spotkań z kompozytorami. Ponadto podczas festiwalu mają miejsce wykłady uniwersyteckie (m.in. teoretycy muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykolodzy Uniwersytetu Jagiellońskiego). Dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej przez 20 lat był muzykolog Jerzy Stankiewicz, natomiast od 2014 kompozytor Marcel Chyrzyński.

 

 

 


Szanowni Państwo!

Współczesność w muzyce jest wielowymiarowa, często trudna do zdefiniowania, różnorodna, ale dzięki temu twórca ma olbrzymią wolność w wyborze światów dźwiękowych potrzebnych do skomponowania dzieła. Podczas tworzenia owej muzycznej rzeczywistości źródło inspiracji często determinuje ideę utworu. Dlatego na tegorocznym festiwalu chciałbym zwrócić szczególną uwagę na ten właśnie aspekt — na źródła inspiracji w kontekście zrozumienia i emocjonalnego przeżycia utworów muzycznych.

Ideą przewodnią 29. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich jest prezentacja twórców krakowskich i polskich w zderzeniu z muzyką kompozytorów z kręgu nordyckiego. Usłyszą zatem Państwo utwory z Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii.

Gościem specjalnym festiwalu będzie wybitna kompozytorka z Finlandii, na stałe rezydująca we Francji — Kaija Saariaho. Wygłosi ona wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi otwarty kurs mistrzowski dla studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. Niezwykle ważnym punktem tegorocznej edycji festiwalu będzie wykonanie I części utworu Concordia na skrzypce i wiolonczelę K. Saariaho. Prawykonanie całości kompozycji odbędzie się w maju na festiwalu w Bergen, kompozytorka jednakże zgodziła się, aby prawykonanie światowe I części miało miejsce w Krakowie.

Kolejnym gościem specjalnym będzie znakomity duński wiolonczelista Jakob Kullberg (profesor Royal Collage of Music w Londynie). Oprócz dwóch koncertów, w których weźmie udział (również z duńskim Kroger Quartet), poprowadzi on również kursy mistrzowskie w krakowskiej AM.

Podczas festiwalu będzie też miała miejsce sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Zaszczycą nas swoją obecnością muzycy z Holandii: kompozytor i muzykolog Leo Samama oraz znakomity duet z formacji Ensemble 306. Dla miłośników muzyki elektronicznej tradycyjnie przewidziany jest „Koktajl elektroniczny” — koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie. Wykład dra Piotra Kletowskiego „Nordyckie brzmienia w kinie — od Sibeliusa do Pärta”, ilustrowany filmem Marka Piestraka Test pilota Pirxa (1979) z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika, ukaże źródła inspiracji kompozytorów tworzących muzykę do dzieł filmowych.

Finał 29. MFKK przyniesie natomiast m.in. prawykonanie światowe III Symfonii krakowskiego kompozytora Macieja Jabłońskiego. Mam nadzieję, że tegoroczne wydarzenia festiwalowe dostarczą Państwu niezapomnianych przeżyć.

 

Marcel Chyrzyński

Dyrektor artystyczny