O Festiwalu

Marcel Chyrzyński
Marcel Chyrzyński – dyrektor artystyczny Festiwalu (fot. Marta Filipczyk)

Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (dawniej Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich) obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa bez przerwy od 1989 r. Zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich (od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji) realizowana w kontekście muzyki krajów sąsiadujących oraz krajów unii europejskiej i muzyki światowej. Realizowana jest ona poprzez organizację koncertów oraz spotkań z kompozytorami. Ponadto podczas festiwalu mają miejsce wykłady uniwersyteckie (m.in. teoretycy muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykolodzy Uniwersytetu Jagiellońskiego). Dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej przez 20 lat był muzykolog Jerzy Stankiewicz, natomiast od 2014 kompozytor Marcel Chyrzyński.


Szanowni Państwo!

Tegoroczny 28. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich kontynuuje ideę poprzednich edycji — prezentowanie rodzimych twórców w kontekście sztuki światowej. W tym roku będzie to muzyka krajów latynoamerykańskich. Podczas 12 koncertów obok dzieł polskich twórców zabrzmią utwory kompozytorów z Meksyku, Argentyny i Brazylii, a także Portugalii.

Kluczem, według którego układałem tegoroczny program, była chęć zaprezentowania różnorodności muzyki współczesnej — bogactwa jej nurtów i wielości ścieżek, którymi wędrują kompozytorzy w poszukiwaniu indywidualnego języka twórczego.

Festiwal zainauguruje koncert kompozytorów, którzy prezentują całkowicie odmienne nurty muzyczne, chociaż urodzili się w tym samym 1971 r. Usłyszą Państwo utwory: Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna oraz Macieja Zielińskiego, w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Bassema Akiki, a solistami będą światowej sławy wirtuozi: skrzypaczka Kaja Danczowska oraz wiolonczelistka z Wielkiej Brytanii Gemma Rosefield.

Znakomici instrumentaliści będą zresztą towarzyszyć Państwu przez cały festiwal. Podczas dwóch koncertów tzw. krakowskiej szkoły kompozytorskiej usłyszymy m.in. klarnecistę Romana Widaszka oraz Kwartet Śląski, a w koncercie prawykonań — oboistę Mariusza Pędziałka i saksofonistkę Alinę Mleczko. TWOgether Duo, zdobywcy Paszportu Polityki z 2012 r., w koncercie „Od tanga do psalmu” zagrają utwory Astora Piazzolli, Igora Santosa oraz Hanny Kulenty, Wojciecha Ziemowita Zycha, Aleksandra Nowaka i Zaida Jabriego.

Na szczególną uwagę zasługują też młodzi soliści oraz Orkiestra Kameralna i Orkiestra Symfoniczna Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Krakowie pod dyrekcją Macieja Koczura. To ich debiut na festiwalu i jestem pewny, że zachwycą Państwa swoimi interpretacjami utworów współczesnych.

Z zagranicznych gości usłyszymy znanego portugalskiego wirtuoza gry na klarnecie Nuna Pinta, który zaprezentuje kompozytorów ze swojego kraju, oraz Zakopane Liryki na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową Magdaleny Długosz. Dla miłośników muzyki elektronicznej wydarzeniem będzie koncert Andrei Pensado — kompozytorki i performerki z Argentyny.

Festiwal zwieńczy światowe prawykonanie oratorium krakowskiego twórcy Juliusza Łuciuka do słów poematu Jana Pawła II Tryptyk rzymski (część III : Wzgórze w krainie Moria). Mam nadzieję, że tegoroczne koncerty usatysfakcjonują Państwa i dostarczą niezapomnianych przeżyć.

Marcel Chyrzyński


Dyrektor artystyczny