Sobota 10 maja, godz. 18:00
KONCERT NA OTWARCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego, Sala koncertowa, ul. Zwierzyniecka 1
Uroczystość dekoracji prof. WOŁODYMYRA HRABOWSKIEGO, muzykologa z Drohobycza (Ukrainy) Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu jego zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów.
Fot. Anna Kaczmarz
Sobota 10 maja, godz. 18:00
KONCERT NA OTWARCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego, Sala koncertowa, ul. Zwierzyniecka 1
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
SZYMON BYWALEC – dyrygent
Michał Dorman From the ground na orkiestrę kameralną (2021/2025) *
Maciej Jabłoński Epizody i refreny. Symfonia kameralna na orkiestrę kameralną (2025) *
Paweł Malinowski floating:disappearance na orkiestrę kameralną (2025) **
Aleksander Nowak Night transit na orkiestrę kameralną (2012)
* Prawykonanie światowe
** Prawykonanie światowe. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Fot. Anna Kaczmarz
KRAJOBRAZ UMYSŁU
Akademia Muzyczna, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
KWARTET ŚLĄSKI
SZYMON KRZESZOWIEC – skrzypce I
ARKADIUSZ KUBICA – skrzypce II
ŁUKASZ SYRNICKI – altówka
PIOTR JANOSIK – wiolonczela
Krzysztof Penderecki Quartetto per archi (1960)
Zbigniew Bujarski Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
Marcel Chyrzyński Mindscape No. 1 na kwartet smyczkowy (2025)
Wojciech Widłak Ostinato (Quartetto d’archi no 2) (2025) *
Aleksander Nowak II Kwartet smyczkowy Mały komentarz (2011/2012)
* Prawykonanie światowe
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
Poniedziałek 12 maja, 10:00-16:00
ALEKSANDER NOWAK – gość specjalny festiwalu
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, ul. Św. Tomasza 43
10:00-12:00, Sala Senacka (310)
Wykład na temat własnej twórczości pt. Kilka słów na temat
13:00-16:00, sala 417
Kurs mistrzowski dla studentów kompozycji
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
MUZYKA Z GŁĘBI
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
DUO MASTRUZZO-NÚÑEZ (Argentyna)
ANA LIGIA MASTRUZZO – flet
FEDERICO NÚÑEZ – gitara
Marcelo González Felina na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Pedro Castillo Lara Pirekua na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
Gonzalo Bifarella LB y los espejos na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
João Pedro Oliveira Burning Silver na flet, gitarę i elektronikę (2014) **
Federico Núñez Il canto di Fausto na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Leszek Wojtal Z głębi pustej doliny III na flet i gitarę (2025) *
* Prawykonanie światowe
** Prawykonanie polskie
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
Wtorek 13 maja, godz. 10:00-13:30
SESJA MUZYKOLOGICZNA: MUZYKA W MUZYCE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senacka (310), ul. Św. Tomasza 43
UCZESTNICY: PROF. DR HAB. TERESA MALECKA, DR HAB. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (PROF AMKP), DR NATALIA SZWAB, DR MARCIN STRZELECKI
DR HAB. EWA WÓJTOWICZ (PROF. AMKP) – prowadzenie
10.00-10.15 Powitanie gości
10.15-10.45 Prof. dr hab. TERESA MALECKA: Dom, dzieciństwo, kultura. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów pokolenia „33″
10.45-11.15 Dr hab. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (prof. AMKP): W kręgu intertekstów. O muzyce w muzyce i muzyce z muzyki w twórczości kompozytorów ze „szkoły” krakowskiej
11.15-11.45 Dr NATALIA SZWAB: Refleksy pamięci w muzyce Marcela Chyrzyńskiego
11.45-12.00 Przerwa
12.00-12.30 Dr MARCIN STRZELECKI: Muzyka ludzi w muzyce maszyn – rzecz o podmiotowości i obiektywności w formowaniu dźwięku
12.30-13.30 Dyskusja
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
BARBARA BOROWICZ – klarnet
DAMIAN LIPIEŃ – fagot
JAN KALINOWSKI – wiolonczela
DOMINIKA PESZKO – fortepian
Michael Gatonska Earth: Night Forest (the pale earth book about the darkening of days) na klarnet, preparowany fortepian i amplifikację (2018)
Marek Stachowski Recitativo e preghiera na wiolonczelę i fortepian (1999)
Ewa Zuchowicz Lo Stesso na wiolonczelę solo (2025) *
Grzegorz Majka Wizje melsztyńskie na klarnet, fagot i wiolonczelę (2025) *
Krzysztof Kostrzewa Hommage à Pierre Boulez na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Jacek Sajka From out to in na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Anna Zawadzka-Gołosz Strofy otwarte na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
* Prawykonanie światowe
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
Oficjalne odczytanie protokołu z posiedzenia Jury 8. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Nagroda Główna – Andrea Mastropasqua (Włochy)
Honorowe wyróżnienie – Szymon Golec (Polska)
Serdecznie gratulujemy!
Fot. Anna Kaczmarz
MUZYCZNE WSPOMNIENIE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”, ul. Sereno Fenna 15
WARSAW TRIO
PIOTR THIEU-QUANG – klarnet
MARIA LESZCZYŃSKA-THIEU – wiolonczela
PAWEŁ POPKO – fortepian
Paweł Mykietyn …choć doleciał Dedal… na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1990)
Seonjin Yun Memoria na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Wołodymir Runczak Someone with me, three commandments of happiness na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2015)
Andrea Mastropasqua Silver Chimes na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) ***
Xing Yu Die Kunst des Teufels Nr. 2 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
* Prawykonanie światowe
*** Prawykonanie światowe. Nagroda Główna w 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Fot. Anna Kaczmarz
KOKTAJL ELEKTRONICZNY
Koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
HEVRE, ul. Meiselsa 18
STUDENCI AKADEMII MUZYCZNEJ IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE
MATEUSZ BIEŃ/MAREK CHOŁONIEWSKI/PIOTR PESZAT – realizacja, koordynacja projektu
PME Ensemble: IZABELA VINENT ABREU, JULIA BOURGUOIS, DOMINIKA CZACHOR, KATARZYNA CZEKAJ, KATARZYNA CZERNY, JERZY FLORKOWSKI, EMILIA GADECKA, PIOTR GĄSIOREK, KAROLINA KACZÓWKA, MICHAŁ KILSIELEWICZ, RÓŻA MADEJ, WERONIKA MAJ, OLIWIA MAKUŁA, JADWIGA MGLEJ, JULIA MIELNICZEK, ZOFIA PRYTULA, IGOR SIKORSKI, ALEKSANDRA SZARON, KACPER SZCZUREK, RÓŻA PIĘKOŚ – instrumenty, media, elektronika, ruch kinetyczny
SEx Ensemble: SZYMON GOLEC, ARTHUR KAUFFMANN NOVAS, DAMIAN RAŹNY – nieokreślone źródła dźwięku
WME Ensemble: MATTEO GURRIERI, WIKTORIA LATOS, ANIELA MARCZYK, GABRIELA NALEPA, JULIA PIASECKA, STANISŁAW WIDŁAK – pod i nadnaturalne głosy
TYTUS SIKORSKI – fixed media
MACIEJ BIENIAWSKI – gitara elektryczna
ALEKSANDRA MERWART – elektronika, światło
HANIA DEREJ – audio playback i wideo
JULIA PIASECKA, MATTEO GURRIERI – syntezator analogowy i live electronics
KATARINA GRYVUL – głos, elektronika
GrupLab: MAREK CHOŁONIEWSKI, ANJELINE DE DIOS, KATARINA GRYVUL, MARCIN JANUS, PIOTR MADEJ, ALESSIO TUCCIARELLI, BEATA WINIARSKA I INNI – głosy, instrumenty, obiekty i elektronika
Bogusław Schaeffer Free Form I – wersja na zespół (1972)
PME Ensemble, Piotr Madej – programowanie
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
SEx Ensemble cyberShaman na nieokreślone źródła dźwięku (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Tytus Sikorski Study I na fixed media (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Mateusza Bienia, prof. AMKP)
Maciej Bieniawski słowa wypowiedziane szeptem wybrzmiewają w mojej głowie najdłużej na gitarę i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Aleksandra Merwart (Nie)usłyszane na fortepian i światło (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Hania Derej Where it ends and begins na audio playback i wideo (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Julia Piasecka/Matteo Gurrieri Textures na syntezator analogowy i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Matteo Gurrieri/Wiktoria Latos/Aniela Marczyk/Gabriela Nalepa/Julia Piasecka/Stanisław Widłak Rotator – Was it a car or a cat I saw? na głosy (2025) *
WME Ensemble
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Katarina Gryvul Zemlya na głos i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
GrupLab Plejrek 465 na głosy, instrumenty, obiekty i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
* Prawykonanie światowe
Współorganizacja: Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz HEVRE
Fot. Anna Kaczmarz
MUZYCZNE AFEKTY
HEVRE, ul. Meiselsa 18
YUI IWATA-SKWERES (Japonia/Austria/Niemcy) – skrzypce
TOMASZ SKWERES (Polska/Austria/Niemcy) – wiolonczela
Grzegorz Wierzba Perseids na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Tomasz Skweres Seven Affects na skrzypce i wiolonczelę (2017)
Katarzyna Kwiecień-Długosz Sub sol(e) na skrzypce solo (2025) *
Mateusz Ryczek Duo na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Daniel Oliver Moser Four Verses na skrzypce i wiolonczelę (2022)
Jakub Polaczyk Chodok nr 2 „wiedeński” na wiolonczelę solo (2024) *
Jarosław Płonka scent of grey, Jan ’25 na skrzypce i wiolonczelę (2025) *
* Prawykonanie światowe
Współorganizacja: HEVRE
Fot. Anna Kaczmarz
KOMPOZYTORZY KRAKOWSCY I GOŚCIE
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
FLUDA-LATO DUO
PIOTR LATO – klarnet
WIOLETTA FLUDA-TKACZYK – fortepian
Szczepan Tesarowicz ’Musica straziante e ho’oponopono’ per il lontano per clarinetto e pianoforte (2025) *
Włodzimierz Kotoński 6 Miniatur na klarnet i fortepian (1957)
Witold Rudziński Burleska na klarnet i fortepian (1969)
Adam Świerzyński Ballada bałtykana na klarnet i fortepian (1982)
Bogdan Kryvopust …i wiosna przyjdzie do krainy Scytów na klarnet i fortepian (2025) *
Michał Pawełek Preludium chorałowe na klarnet i fortepian (2025) *
Peter Machajdík Ask the Water na klarnet i fortepian (2025) *
* Prawykonanie światowe
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Slovak Arts Council, Instytut Słowacki w Warszawie
Fot. Anna Kaczmarz
Niedziela 18 maja, godz. 16:00
Wydarzenie towarzyszące 37. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów.
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Kameralna, ul. Św. Tomasza 43
Katedra Kompozycji AMKP wspólnie z Penderecki Academy Press i Związkiem Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie – spotkanie promujące nową płytę monograficzną „Józef Rychlik”.
Publikacja jest owocem wieloletnich prac artystycznych oraz badawczych i prezentuje szerokie spektrum kompozycji Józefa Rychlika, wieloletniego pedagoga Katedry Kompozycji AMKP: od utworów elektroakustycznych, przez solowe po kameralne.
Podczas spotkania można było zakupić album „Józef Rychlik” oraz inne tytuły Penderecki Academy Press.
Wystąpili: Andrzej Pikul (fortepian), Mateusz Bień (projekcja dźwięku), Agnieszka Draus (prezentacja słowno-muzyczna, prowadzenie)
Gość specjalny: Józef Rychlik
Fot. Anna Kaczmarz
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa, ul. Św. Tomasza 43
ANIA KARPOWICZ – flet
KAROL TOMOKI YAMAZAKI – wizualizacje
IZUMI YOSHIDA – wideo
Toru Takemitsu Itinerant na flet solo (1989)
Kazuo Fukushima Mei na flet solo (1962)
Dai Fujikura Sandpiper na flet solo (2020)
Toru Takemitsu Air na flet solo (1996)
Kazuo Fukushima Requiem na flet solo (1956)
Nina Fukuoka/Izumi Yoshida Zansei na flet, taśmę i wideo (2020)
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i oto fundacja
Fot. Anna Kaczmarz